Jak správně upravovat luštěniny

Jak napovídá název článku, budeme se bavit o luštěninách a o jejich přípravě.

Fakt hodně lidí mi řeklo….néé, já nejím luštěniny, protože mě nadýmají. A já říkám…. a umíš je připravit? A oni….no jasně, namočím to na dvě až tři hodiny a pak to uvařím. Tak tohle není úplně nejlepší postup:-)

Když jsem se na střední škole učila vařit, už tenkrát jsem věděla, že se luštěniny musí namáčet, aby se zkrátila doba vaření, ale nepamatuji si , že by nám říkali, že namáčení snižuje i nadýmání.
Až později, při studiu výživy, jsem narazila na skutečný význam namáčení a chtěla bych se o to s Tebou podělit.

Nejdříve si asi řekneme, proč konzumovat luštěniny opravdu často, myslím tak 2-3 týdně je to optimální z hlediska vyvážené stravy:-)

  • Dodávají tělu významné vitamíny a minerály
  • Dostaneme je všude koupit
  • Obsahují vlákninu
  • Jsou přirozeně bezlepkové
  • Jsou levné
  • Obsahují bílkoviny (záleží na druhu)

Proto jsou tak oblíbené u vegetariánů, protože když vhodně nastavíme jídelníček, můžeš se obejít i bez masa a potřebné bílkoviny můžeš získat právě, (ale nejenom z luštěnin). Já jsem sice všežravec, ale moje krevní skupina moc maso nemá ráda a když si můžu vybrat, sáhnu raději po luštěninách.

Luštěninové desatero

1.Před vařením luštěniny raději přebereme, ať si nevylomíme zub na nějakém šutru. To by pak vyšlo draho:-)

2. Přebrané luštěniny vždy nejdříve propláchneme studenou vodu a teprve potom do nich nalijeme vodu.

3. Luštěniny je třeba namočit,  prosím…..neplést si s …pomočit:-) Doba namáčení je různá podle druhu luštěnin. Čočka cca 5-6 hodin pokud není předvařená, fazole a hrách od 3 do 10 hodin (dle další formy zpracování), nejdelší dobu namáčení vyžaduje sója.

A teď pozor!!!Klidně namáčej i 2 nebo 3 dny, správně namočená luštěnina skoro začíná klíčit. Neboj se toho a během dne občas vyměň vodu. Čím déle budeš máčet, tím kratší bude nejenom čas vaření, ale taky se zbavíš nejvíce těch látek, které způsobují nadýmání.

4. Namáčení luštěnin je fakt důležité, namáčením totiž rozpustíme hlavního viníka – rostlinné cukry (oligosacharidy),  které způsobují nadýmání. Tvůj trávicí trakt totiž neumí vytvořit enzym, který by tyto cukry uměl štěpit. Proto se nestrávené dostanou až do tlustého střeva, kde se na ně vrhnou bakterie, všechno začne kvasit a vzniká velké množství oxidu uhličitého. A to je ta příčina nadýmání….

5. Když jsou luštěniny dostatečně vymáčené v koupeli, je nutné tuto vodu před vařením slít. Pak nalijeme vodu novou a dáme vařit. Sbíráme tvořící se pěnu, jako když vaříš vývar a potom zmírníme plamen.

6. Doba varu je většinou závislá na druhu luštěnin. Čočku vaříme cca hodinu ( když bude namočená 3 dny, za 20 minut je měkká), hrách 1–2 hodiny, sóju 2 hodiny, fazole 1-2 hodiny. Záleží také na druhu. V tlakovém hrnci je doba výrazně kratší.

7. Při vaření nedáváme zbytečně hodně vody, spíše doléváme horkou vodou. Solíme zásadně před dovařením, stejně tak kořeníme.

8. Tyto rady ale neplatí pro nedozrálé lusky fazolí ani pro zelený hrášek.

Fazolky i hrášek zpracováváme jako zeleninu!

9. Nenech se odradit časovou náročností přípravy (namáčení, vaření). Dělám si srandu:-)….kolik že to zabere času? Pár minut???

10. Stravitelnost i chuť se zlepší, pokud k nim přidáme kořenovou zeleninu, (já bych zvolila mrkev) nebo mořskou řasu, třeba Nori ( to je ta, co se do ní balí sushi). Koření jako je majoránka, česnek nebo kmín asi zmiňovat nemusím:-)

 Tak co, myslíš, že dáš luštěninám šanci?

Můžeš mi to napsat do komentářů nebo na Facebook:-)

Nebo se můžeš objednat na konzultaci, vím toho mnohem více:-)

S láskou Renča

Renáta Nováková
Jsem to prostě já.... Nadšeně propaguji zdravý životní styl, nedržím žádnou dietu, sportuji tak, aby mě to bavilo a přiměřeně svému věku, dělám jenom ty věci, které považuji za správné, snažím se lidem říkat pravdu, i když je to někdy nepříjemné, nesnáším přetvářku.
Komentáře
  1. Ludmila napsal:

    Super clanek, drzim pesti!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů najdete zde: http://rencanovakova.cz/gdpr/